گروه شهری: 85 دستگاه واگن جدید متروی تهران و حومه، پس از پایان مراحل مونتاژ، تا پایان ماه مبارک رمضان در ناوگان مترو ی تهران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مترو

هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با اعلام این خبر به همشهری گفت: این تعداد واگن مورد نیاز که اکنون در حال مونتاژ هستند با اعتباری 23 میلیارد تومانی از گمرک ترخیص شده‌اند و امیدواریم بتوانیم تا پایان ماه مبارک رمضان این واگن‌ها را در خطوط مترو به کار بگیریم. این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران محموله بعدی واگن‌های مورد نیاز مترو‌ی تهران شامل 76 واگن است که تا ماه آینده به کشور می‌رسد و نیاز به اعتبار 25 میلیارد تومانی دارد. نخستین محموله بار واگن‌های مترو نیز که شامل 85 واگن بود، تیرماه گذشته ترخیص شد.

این در حالی است که پیش از این درویشی گفته بود: اولویت اول به کارگیری واگن‌های جدید، خط 4 متروست تا بتوانیم خدمات رسانی مناسبی در این خط داشته باشیم و سرفاصله حرکت‌ها را به حالت مناسب و معمول برسانیم، سپس در راستای کاهش سرفاصله حرکت قطارها در سایر خطوط مترو، واگن‌ها به کارگیری خواهند شد. همچنین مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه تاکید کرده بود: درصورت تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز برای ترخیص واگن‌ها از گمرک و ورود آنها به خطوط، قادر خواهیم بود که همزمان با مهرماه و آغاز سفرهای آموزشی ظرفیت جابه جایی مترو را افزایش دهیم تا مترو نقش پررنگ‌تری در تسهیل ترافیک و ترددها در شهر ایفا کند.

افزایش نجومی هزینه‌های متروی ‌تهران

از سوی دیگر باید گفت متروی تهران علاوه بر مشکلات ناشی از تأمین اعتبارات مورد نیاز برای احداث ایستگاه‌ها و خطوط جدید مترو و بهره‌برداری و نگهداری از ناوگان موجود، ‌با مشکل جدید افزایش نجومی هزینه‌های خدمات دولتی از جمله هزینه‌های آب و برق روبه‌رو شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، افزایش بی‌‌سابقه‌ تعرفه‌های آب و برق در شبکه مترو بر مشکلات مسئولان حمل‌ونقل شهری افزوده است. براساس این گزارش، هزینه برق مصرفی مترو در 6‌ماهه قبل از افزایش تعرفه‌ها در سال 89 جمعاً 2 هزار و 519 میلیون ریال بود که این میزان در 6 ماهه بعد از افزایش تعرفه‌ها 77/3 برابر شده و به 9 هزار و 497 میلیون ریال افزایش پیدا کرد.

همچنین هزینه آب مصرفی مترو که در 6 ماهه قبل از افزایش تعرفه‌ها در سال 89 تنها 891 میلیون ریال بود، با بیش از 5 برابر افزایش (07/5 برابر) در 6 ماهه بعد از افزایش تعرفه‌ها به 4 هزار و 518 میلیون ریال افزایش یافت. از سوی دیگر، هزینه برق فشار قوی مصرفی مترو نیز که در 6ماهه قبل از افزایش تعرفه‌ها در سال 89 مجموعا‌ً 15 هزار و 121 میلیون ریال بود، با 45/3 برابر افزایش در 6ماهه بعد از افزایش تعرفه‌ها به 52 هزار و 200 میلیون ریال رسید.

این در حالی است که اخیراً یکی از مسئولان دولتی از افزایش 11 درصدی بهای بلیت مترو به‌عنوان مکانیسم جبرانی افزایش 277 درصدی تعرفه برق مترو بدون اینکه به افزایش بی‌سابقه سایر هزینه‌های مترو اشاره‌ای کند خبر داده و اعلام کرده بود: دولت هیچ برنامه‌ای برای اصلاح یا تغییر تعرفه برق مترو در دستور کار خود ندارد. علاوه بر افزایش هزینه‌های آب و برق، افزایش 20 درصدی هزینه لوازم یدکی و افزایش 17‌درصدی هزینه‌های تعمیر و نگهداری دارایی‌های ثابت و نیروی خدمات، از جمله مواردی است که هزینه‌های متروی تهران را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

کد خبر 142474
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز